Etäopetusta
Päädyin kirjoittamaan tämän blogi-kirjoituksen aamuisen etäopetus hetken pohjalta. Kyllä, Korona, Covid-19 on muuttanut myös osteopatian opettamisen etäopettamiseksi. Sepä vasta onkin ollut mielenkiintoinen kokemus. Miten toteuttaa tunnit, joiden tarkoituksena on opettaa käytännössä se miltä tietyt asiat kehossa tuntuvat ja miten niitä voidaan manuaalisesti tutkia, käsitellä ja hoitaa. Kovin paljon konkreettisempaa työtä saa hakea.
Olen kuitenkin ollut äärimmäisen positiivisesti yllättynyt tilanteen vaikutuksesta. Osteopatia perustuu anatomiaan ja fysiologiaan ja siihen miten kehon kuuluisi toimia, sekä siihen mitä siinä tapahtuu kun joku estää normaalin toiminnan. Niinpä tämä tilanne on antanut aivan mielettömän mahdollisuuden palata opetuksessa osteopatian juurille. Sen sijaan että kädestä pitäen ohjaisin opiskelijoita testailemaan erilaisia tekniikoita toinen toisilleen, olenkin päässyt perehdyttämään heidät entistä syvemmin osteopatian tieteen juuriin, siihen mihin koko ala ja siihen liittyvä kädentaito pohjautuu. Olemme lukeneet vanhojen mestareiden yksityiskohtaisia selostuksia siitä miten anatomia vaikuttaa mihinkin toimintoon kehossa ja miten hoidolla voidaan vaikuttaa näiden kudosten kautta kehon erilaisiin toimintoihin.
Hetki ennen etäopetuksen alkua
Andrew Taylor Still, osteopatian perustaja hoki opiskelijoilleen “anatomy, anatomy, anatomy”. Hän uskoi syvästi siihen, että anatomiasta löytyy kaikki tieto mitä tarvitaan elimistön ymmärtämiseen. Tähän täytyy liittää ymmärrys siitä, että hän eli 1800-luvun lopulla jolloin fysiologian tiedettä ei vielä ollut olemassa. Hän ei kuitenkaan rajoittanut anatomian tietämystään pelkästään siihen mitä nykyään käsitetään anatomian tieteellä. Hänelle anatomia on elävää, alati muuttuvaa ja kaiken terveyden sisällään pitämää. Hänen tekstejään lukiessa käy selväksi, että hänelle fysiologia oli täydellisen eriytymätön osa anatomiaa. Aiemmin myös lääketieteellisessä opetettiin anatomian sijaan morphologiaa joka piti sisällään anatomian, histologian, evoluution, cytologian, embryologian ja vertailevan anatomian. Tämä kuvaa sitä laajuutta, jolla Still ymmärsi asioita kun hän puhui anatomiasta.
“ANATOMY, ANATOMY, ANATOMY”
Andrew Taylor Still perusti ajatuksensa luonnon observointiin (tarkkailuun) ja siihen, että se on erehtymätön. Hän näki että arkkitehti, joka on luonnon ja ihmisen luonut, on sisällyttänyt siihen kaiken tarvittavan. Tähän perustuu osteopatian perusajatus siitä, että kehossa on voimakas itseparanemismekanismi. Stillin sanojen mukaan kehossa on oma apteekki valmiina, joka on valmis parantamaan mitä tahansa jos sillä ei ole esteitä.
Opettaminen
Opetan Metropolian ammattikorkeakoulussa ja syksystä lähtien myös Osteopatiakoulu Atlaksessa aihetta jota kutsutaan kraniaaliosteopatiaksi. Se on erittäinen mielenkiintoinen osa osteopatian ammattia, joka keskittyy kehon hoitamiseen hyvin hellävaraisilla tekniikoilla. Se perustuu William Garner Sutherlandin elämäntyöhön. Hän aikanaan totesi että kallon, rangan ja lantion alueen kudoksien monimutkaisilla anatomisilla rakenteilla tulee olla oma merkityksenä siinä miten elävä kudos toimii ja käyttäytyy. Hän kehitti osteopatian osa-alueen, joka oli suoraa jatketta hänen opettajansa, Andrew Taylor Stillin ajatuksiin Terveydestä ja osteopaattisesta ajattelusta. Hän kohdisti tutkimuksensa erityisesti kallon alueen rakenteisiin. Aihe ei ole yksiselitteinen ja sen tutkiminen modernin tieteen keinoilla on osoittautunut haastavaksi. Englantilainen osteopaatti Colin Dove totesi yhdessä haastattelussaan, että vaikka hellävaraisen hoidon ja siihen liittyvien selitysten ymmärtäminen ja hyväksyminen on hankalaa, ei voi olla niin, että luonto olisi luonut jotain niin monimutkaista kuin kallon luiden eri rakenteet, ilman että niillä on mitään merkitystä. Jaan tämän ajatuksen hänen kanssaan hyvin ilmiselvänä merkkinä siitä että kaikella sillä monimuotoisuudella jota kallon alueen anatomia edustaa, on merkityksensä.
William Garner Sutherland
Siispä tämä uusi elämäntilanne jossa kaikki mahdollinen on muutettu etänä tapahtuvaksi on antanut mahdollisuuden myös opettajana kiinnittää enemmän huomiota, ja käyttää fyysisesti enemmän aikaa juurikin tuohon kaiken pohjalla olevaan anatomiaan ja sen ohjaamiin kehon toimintoihin. On ihana nähdä kun opiskelijoiden ymmärrys anatomisten rakenteiden ja niiden sisältämän elävän anatomian toiminnoista lisääntyy tuntien kuluessa. Keskittyminen teoriaan yksittäisten tekniikoiden sijaan antaa tilaa kokonaisuuden hahmottamiselle ja sille mitä osteopatian perustaja Andrew Taylor Still painotti: järkeilylle! Sen sijaan että opiskelijat oppisivat perässä toistettavia tekniikoita heille avautuu suurempi mahdollisuus ymmärtää itse taustaa tekniikoiden ja hoitotapojen takana. Tällöin pääsemme todelliseen osteopatian taiteeseen. Kyse ei koskaan ole pelkästään tekniikoista. Kyse on elävän anatomian tunnustelusta, syy yhteyksien ymmärtämisestä ja sitä kautta kokonaisuuden hoitamisesta. Andrew Taylor Still vaati opiskelijoiltaan vähintään 95% tietämystä anatomiasta. Hän ei koskaan opettanut tekniikoita, hän opetti hoitoperiaatteita jotka olivat sovellettavissa jokaisen hoidettavan tarpeen mukaisesti. Hän opetti järkeilyä, ymmärrystä ja elämän ikäistä intohimoa ymmärtää aina vain enemmän voidaksemme auttaa joka ikistä ihmistä heidän täysin yksilöllisissä Terveyden tiloissaan.
Olen siis syvästi kiitollinen. Tämä maailmantilanne on pakottanut palaamaan juurille ja löytämään keinoja opettaa ymmärrystä asioiden toistamisen sijaan. En malta odottaa nähdäkseni mitä kaikkea tämä tuo tullessaan.
Edellisessä blogikirjoituksessa on avattu osteopaattista ajattelua kokonaisuuden hoitamisesta enemmän.
Colin Doven ja monen muun osteopaatin haastattelut löytyy täältä:1000 years of Osteopathy