Viimeisin jatko-opinto kurssini oli Sveitsin Crans-Montanassa järjestettävän Swizz Osteopathic Clinic for Childrenin neljännen oppivuoden toinen kurssi 29.1-1.2.2018. Kurssikokonaisuus on 6 vuotta kestävä koulutus, jossa keskitytään lastenosteopatiaan. Kurssi järjestetään 3 kertaa vuodessa, jokainen kurssikerta kestää 4 päivää. Näistä 3 päivää on opetusta muutaman eri opettajan johdolla ja yksi päivä on yhteistä klinikkaa, jossa hoidetaan vähävaraisia perheitä. Niin lapsia kuin perheeseen kuuluvia aikuisiakin yhteisvoimin kurssille osallistuvien osteopaattien toimesta. Suurimman osan kursseista opettaa Werner van Der Camp, yksi biodynaamisen osteopatian certifioiduista opettajista. Niin oli myös tällä kertaa. Kirjoitan hänen opetuksensa herättämiä ajatuksia auki.
Andrew Taylor Still perusti osteopatian 1800 luvun lopun Amerikassa. Menetettyään useita perheen jäseniään hän turhautui siihen, miten sen ajan lääkkeet aiheuttivat suurta vahinkoa elimistölle. Still halusi ymmärtää miten Terveys toimii, ja lähti tutkimaan luonnosta ja ihmiskehosta löytyviä lainalaisuuksia. Hän uskoi että kehossa on voimakas itseparanemismekanismi joka ilman esteitä pystyy korjaamaan lähestulkoon mitä tahansa. Stillin ajatukset Terveydestä olivat vallankumouksellisia ja erinäisiä suoria lainauksia häneltä käytetään jatkuvasti ammattimme piireissä. Osteopatia sai pikkuhiljaa sijaa normaalin lääketieteen rinnalla ja löi itsensä erityisesti läpi espanjantaudin jyllätessä. Ennen antibioottien aikaa osteopaattinen immuniteettia lisäävä hoito pelasti monet kuumetautiin kuolemiselta ja ihmiset alkoivat kiinnostua osteopatian voimasta. Alunperin osteopaattiset hoidot keskittyivätkin eniten erilaisten infektiotautien hoitoon, erittäin onnistuneesti. Huomattavaa on, että osteopaatit ovat Amerikassa lääkäreitä, nimikkeellä Doctor of Osteopathy. (Lisää Stillin elämästä voi lukea kirjasta From the Dry Bone to the Living Man, by John Lewis.)
“Find it, fix it and leave it alone” on yleisesti siteerattu lausahdus A. T. Stilliltä, joka tuntuu keräävän erilaisia selityksiä ympärilleen. Vapaasti suomentaen lause tarkoittaa “Löydä se, korjaa se ja jätä se rauhaan”. Osteopaattiseen ajatteluun kuuluu vahvana osana ajatus leesiosta. Tämä tarkoittaa epätasapainoon joutunutta aluetta tai toimintaa kehossa, joka ei pysty toteuttamaan täydellisesti alkuperäistä tehtäväänsä. Tämä on siis termi, joka voi pitää sisällään hyvin erilaisia ongelmia kehossa. Kyseessä voi olla fyysisen trauman seuraksena muuttunut kehon toiminta, sairaudesta johtuva elimistön toiminnan muuttuminen tai vaikkapa ylirasitustilan aiheuttama muutos. Tämän yleisen lausahduksen, johon usein viitataan, ajatellaan nykypäivänä paljolti tarkoittavan sitä, että osteopaatti etsii kehosta tällaisen leesion, korjaa sen ja sitten keho jätetään rauhaan jotta se voisi korjata itse itsensä. On kuitenkin mielenkiintoista tarkastella sitä Osteopatian perustajan muiden lausahdusten valossa. “Finding health should be the object of a doctor, anyone can find disease”. Löyhästi suomennettuna “Terveyden löytäminen tulisi olla lääkärin tehtävä, kuka tahansa voi löytää sairauden”. Jos A. T. Still todella ajatteli ja toimi tämän periaatteen mukaan, voisi aiemman ajatuksen katsoakin tarkoittavan juuri sitä, että vastaanotolle tulevan ihmisen ongelman huomioimisen sijaan meidän tulisi vahvistaa hänen terveyttään (Find Health) (nestekiertoa, immuniteettia sekä hormonaalista toimintaa vahvistamalla) ja antaa hänen kehon toiminnoille sitä kautta tilaa toimia “ongelman” suhteen (Fix it) ja sitten antaa kehon hoitaa homma (Leave it alone).
“Body, mind and spirit are all interrelated.” A. T. Still. = “Keho, mieli ja sielu ovat kaikki yhteydessä toisiinsa.” Nykyinen lääketiede on jo pitkän aikaa tutkinut ja tunnustanut yhteyttä mielen ja kehon välillä. Meditaatio, mielen rauhoittaminen, on koko ajan enemmän esillä ja henkisen stressin vaikutukset kehoon ovat jo pitkään olleet puheenaiheena. Tieteellisiä tutkimuksia on tehty siitä, millaisia vaikutuksia meditaatiolla on aivoihin (Esim. Davidson, R. J., & Lutz, A. (2008). Buddha’s brain: Neuroplasticity and meditation. IEEE Signal Processing Magazine, 25(1), 171-174. PMCID: PMC2944261) ja stressillä mm. immuniteettiimme (Esim. Reed, R. G., & Raison, C. L. (2016). Stress and the immune system. Environmental Influences on the Immune System (pp. 97-126). Springer Vienna.). Tohtori Stillin ajatus oli vielä moninaisempi. Hän yhdisti tähän kaksikkoon sielun. Still oli uskonnollinen mies ja hän oli vahvasti sitä mieltä, että kehon ja terveyden voimien taustalla on korkeampi voima. Tätä voi kukin kutsua sopivaksi kokemallaan termillä, olkoot se Jumala, Maailmankaikkeus, Ilo, Luonto. Itse asiassa herra Stillkin käytti tästä montaa eri nimitystä. Mitä enemmän olen vuosien aikana oppinut terveydestä, ihmisen fysiologiasta, anatomiasta, embryologiasta (sikiönkehitysopista) ja maailman sielullisista opeista, olen koko ajan enemmän varma siitä, että hän todella oli oikeassa. Jos yrittäisimme nähdä Terveyden ilman kaikkia näitä elementtejä, jäisi se ainakin minulle vajaaksi. Kokonaisuuden hoitaminen edellyttää kaikkien näiden osa-alueiden huomioimista.
Yhteys luontoon, yhteys yhteiskuntaan ja muihin ihmisiin, yhteys jumalaan tuntuu yhtä tärkeältä kuin kehon tai mielen tasapaino. Tunnistat varmasti sen tunteen joka valtaa lumisessa metsässä auringon valon puskiessa havupuiden tiheän verhon läpi ja koko keho antautuu syvälle henkäykselle? Tai sen valtavan ilon joka tuntuu täyttävän jokaisen solun viimeisen sopukan kun pieni vauva hakee katsekontaktia, suurella ponnistuksella tuottaa äänen ja antaa valtaisan valon saatteleman hymyn ihastelijalleen? Nämä ovat osa Terveyttä, osa elämämme kokonaisuutta. Kaikista näistä syistä erityisesti elämän vaikeissa hetkissä tulisi yrittää nähdä oma elämänsä mahdollisimman monista eri kulmista. Mitä tapahtuu kehossani? Mitä tapahtuu mielessäni? Mitä tapahtuu ympärilläni? Mitä valintoja teen joka päiväisessä elämässäni? Kuuluvatko pitkät rentouttavat henkäykset joka päiväiseen elämääni? Tunnenko yhteyttä muihin ihmisiin ja luontoon? Tunnenko suuria Ilon pilkahduksia, näenkö maailman kauneutta? Voinko ymmärtää kehoni reaktiota tässä tilanteessa? Onko tilanne liitoksissa edellisen viikon kaatumiseen ja miksi kehoni ei kestänytkään siitä johtuvaa traumaa? Miksi olen kaatunut kymmeniä kertoja aiemminkin mutta kehoni ei ole aiemmin ollut moksiskaan? Onko kokonaisvaltaisella Terveydelläni liikaa kannettavaksi? Onko sillä riittävästi tilaisuutta ladata itseään, jotta se voisi ottaa uusia haasteita vastaan?
Terveytesi on kokonaisuus, joka pitää sisällään niin kehosi, mielesi ja sielusi. Sinä olet yksilöllinen oma itsesi. Sinulla on keho, jota ei ole kenelläkään muulla. Kehollasi on historia, kaikki mitä sille on vuosien aikana tapahtunut. Mielelläsi on tietty opittu tapa toimia. Sielusi nauttii erilaisista elämääsi liittyvistä tapahtumista. Päivittäin tekemäsi ruokavalinnat vaikuttavat niin kehoosi kuin mieleesi. Päivittäiset toimintosi ja ihmissuhteesi joko kuormittavat, tai hellivät niin mieltä, kuin kehoa. Päivittäiset tapahtumat ovat jokaiselle yksilölliset. Terveys on täydellinen kokonaisuus ja sinun Terveytesi työskentelee koko ajan niin hyvin kuin se pystyy sille annetuilla aineksilla. Keho pyrkii koko ajan kohti Terveyttä, itseparanemismekanismi toimii jatkuvasti parantaen ihoon ilmestyviä naarmuja, keuhkoja haastavia infektioita tai kolautettua polvea. Osteopatian tehtävä on tukea tätä mekanismia huomioiden monimutkainen Kokonaisuus niin hyvin kuin mahdollista.